Adott kedvenc Citroënem (a későn érkezők kedvéért XM kombi 2.1TD, 1992), ami lassan 3 éve fáraszt azzal a problémával, hogy csattog benne egy vagy több hidrotőke. Több más hiba kijavítása, sok-sok extra beépítése, manuális váltóról automatára átépítés és számolaltlan mennyiségű törődés-gondoskodás után sem múlt el ez a jelenség.

A legrosszabb, hogy nem folyamatosan csinálja, és nagyjából semmihez sem lehet kötni, mikor jön elő, és mitől múlik el. Van, hogy hidegen, van, hogy melegen. Van, hogy elmúlik felpörgetésre, van, hogy nem. Egyik nap egyáltalán nem csinálja, máik nap végig, harmadik nap hol szól, hol csendes.

Kipróbáltunk másfajta olajszűrőt (többet), majd másfajta motorolajat (szintén többet). Tettünk bele másik sor hidrotőkét (bontottat ugyan, de addig kifogástalanul működőt). Tettem bele motormosót, hidrotőke tisztítót, hidrotőke regenerálót, Xado adalékot (utóbbi egyébként nagyon jó anyag). Ezek nagyjából hatástalannak bizonyultak, több-kevesebb idő után visszatért a csattogó hang. Már a hengerfej olajjáratait is átfújkáltam sűrített levegővel, hátha dugulás okozza a problémát. Megmértem az olajnyomást, esetleg az olajpumpa gyengesége okozza mindezt. Semmi. Minden jó, ami ellenőrizhető.

Erre megkértem az XM fórumos társaságot, hogy küldjenek egy kis benzint, meg gyufát, hogy megoldjam a problémát végérvényesen, mire Xixiphus azt írta, nézzem meg a hengerfejben lévő nyomásszabályzó szelepet (!), jól működik-e. Dehát én nem is tudtam, hogy van benne olyan! Sőt, az ismeretségi körömben lévő jelentős számú autószerelőből egy sem tudta.

Ezen szelep ki-be szerelése egyszerű, csak 1 műanyag burkolatot kell levenni a hozzáféréshez a vezérlésnél (azért még ezt-azt ki kell venni, hogy az a burkolat kiszabaduljon - de annyi baj legyen, már megszoktam). Ki is vettem egy leszedett hengerfejben lévő szelepet, megpucoltam, kipróbáltam. Igazából nyomás tartó szelep, bizonyos nyomás felett nyit, visszaengedve az olajat a karterbe, hogy ne legyen túl nagy a nyomás a hengerfejben, a hidrotőkék ki ne támasszák a szelepeket (szegény Xixiphus-nak ez volt a problémája, neki nem nyitott a szelep egyáltalán). A kiszedett szelep stabilan nyitott-zárt, ahogy kell.

Ezen felbuzdulva kiszedtem a kocsiban lévő szelepet is. Megtörölgettem, belefújtam: semmi, zárva. Tehát jó, nem ez a baj. Próbaképp belefújtam sűrített levegővel is azért, hátha van benne valami kosz, lerakódás. Erre a szelep nyitott, de a másiktól eltérően olyan 0.5 bar nyomásnál, nem 2 bar-nál. Aztán úgy maradt. Nyitva. AHA! Mégse jó! Kocogtattam, fújkáltam minden irányból, nem zárt vissza. Csak melegítés (tágulás) után zárt be, de a hiba reprodukálható.

Nosza, betettem az "új" szelepet, összeraktam mindent, beindítottam. A hangja elsőre hallgatva is más lett, sokkal egyenletesebb, mint eddig valaha. A kipufogóból sem hallani azt a tompa puhogó hangot (ami valószínűleg egy nem jól/eléggé nyitó kipuffogó szelep okozott). Dejó, sikerült valami változást elérni! Végre, 3 v után...

Ez 2 napja volt, azóta jó a hangja, csattogást nem hallottam. Igaz, nem is mentem sokat (~50 km). Remélem ez volt a baja végig, és most sikerült megszűntetni.

A cikkszám gyűjteményben benne van ez a szelep, ha valakinek ki kellene cserélnie, és nincs bontott példánya. Megtalálni a vezérmű tengely szíjkereke és a vezérmű szíj feszítő görgő között lehet, a hengerfej oldalában.

Szerző: GalloG

komment

Címkék: citroën autó xm

A bejegyzés trackback címe:

https://gallog.blog.hu/api/trackback/id/tr102448089
süti beállítások módosítása